Solo

Na slechts 23 lessen met een totale duur van 5 uur en 23 minuten vliegt Charles de Lambert gedurende acht minuten solo op 18 maart 1909.

Dáár maakt hij kennis met Paul Tissandier. Zijn doopceel: geboren in Parijs op 19 februari 1881, wordt president van de Aéro-Club de France, heeft zijn eerste opstijging met een luchtballon uitgevoerd vanaf 1902, hij houdt het luchtsnelheidsrecord van 1909 met 66 vervolgens 74 km per uur, zoon van Gaston Tissandier (1843-1899) ballonvaarder, chemicus, fysicus en wetenschappelijk schrijver van grote waarde, de enige geredde van de ramp met de ballon << le Zenith >>die op 16 april 1875 ontploft bij Ciron (Indre) na een opstijging van 8000 meter. Civel en Crocé Spinelli de dood invoerend, overlijdt in Parijs op 11 maart 1944.

Op 19 maart 1909, nog steeds in Pau, is Charles graaf de Lambert drieëntwintig minuten in de lucht en vijf dagen later behaalt hij er de beginnersprijs met een vlucht van zevenentwintig minuten elf seconden.

Die maand ook wijdt Charles de Lambert een door Société ARIEL geëxploiteerde vliegschool in, eigendom van Compagnie Générale de Navigation Aérienne C.G.N.A., gelegen op het tegen wind beschutte vliegterrein onderaan de golf van La Napoule bij Cannes. De tweede andere ARIEL-vliegschool is gevestigd in Vichy.

Vanuit het Splendid Hotel in Cannes dat ook anno 2009 volgens haar website ‘l’un des points de vues les plus exceptionnels de la Côte d’Azur’ is, schrijft Cte de Lambert op 29 april 1909 een brief aan Wilbur Wright.

Afb.7-9

 

Volledige tekst:

‘April 29th 1909

Dear Mr. Wright,

I am perfectly disgusted with myself for not having written to you for so long and it was extremely kind of you writing to me yourself when you are so very busy.

Mr. La Chapelle has written to me asking me to see about a small bill for a cap. I am ashamed to say I have not seen about it yet but will attend to it as soon as I get back to Pau, this will be next week I think.

I have been at Cannes a few days now putting the first french machine together for Clémenceau. I hope to try it in two or three days. It looks heavyer than the American machines. I dont know whether it will leave the ground or not.

As soon as the trials are finished I will go back to Pau where the old machine is in working order and when there is a new one (american one) which is having put together, Tissandier with Gasnier and Schreck are putting together. I am glad to say they are very careful, on what they do, and the mechanic the C.G.N.A. sent us from Paris is very good indeed.

I suppose that in a month or so we will leave Pau and go further north. Perhaps will I try the crossing of the Channel then ! I suppose the addition of floats fixed on the skids will not interfere seriously with the flying of the machine ? their weight will be not more than 70 kilos I hope.

I left your bills at Pau, but will send them when I get back I enclose a list of what they were.

I would be very grateful to you, if you would kindly remit 100fr. from me to Mr. La Chapelle, as he declined to accept it from me when he left Pau, saying he could not take it without your permission. Please therefore send me 100fr. less than the total of enclosed bills.

I cant tell you how happy I was seeing in the papers all your successes in Italy. I hope everything went off as you wanted up to the last, I also hope you will have a good journey and much success in America.

I hope above all you will come back to France before long. The flying world without you and Orville seems empty and devoid of interest.

With kindest regards to Miss Wright, Orville and yourself I remain, dear Mr. Wright ever your grateful and affectionate pupil.

Cte de Lambert’