CHARLES DE LAMBERT BRILJANT UITVINDER, ONGELUKKIG INDUSTRIEEL
Charles de Lambert is eveneens briljant uitvinder en de ‘hovercraft’ hebben we aan zijn werk te danken.
Vanaf 1885, nauwelijks 20 jaar oud, wijdt hij zich volledig aan datgene dat hij aanvankelijk ‘glijder-boten’, vervolgens ‘watervliegtuigen’ en tenslotte, zoals in woordenboeken opgenomen, ‘glijboten’ noemt waarvan de definitie luidt: ‘boot met luchtschroef en geringe diepgang om over ondiepe waterstromen te glijden’.
De eerste glijboot van Charles de Lambert is ‘samengesteld uit een houten lijstwerk dat op vier tonnen ligt die als drijvers dienen en uit houten hellende vlakken. Er kan een mens op staan’. Een zeker uit de pen van de uitvinder komende tekst.
Hij probeert deze op de Seine uit door middel van een lier en vervolgens in 1897 in Engeland op de Theems waarbij het voorttrekken verzekerd is door …een op de oever galopperend paard. Wanneer het paard in galop is glijdt de boot, dankzij zijn hellende rondingen, op het wateroppervlak dat geen enkele weerstand biedt. De bodem van de drijvende tonnen bevindt zich dan op 20 centimeter boven het wateroppervlak. In Engeland werkt hij samen met de Engelse uitvinder Horatio Frederick Phillips (1845-1926) die juist een meervleugelvliegtuig heeft vervaardigd. Later vinden we Philipps in Parijs terug als chef in de fabrieken van de Lambert.
Omdat de eerste proefnemingen met een glijdende boot hem ervan hebben overtuigd dat hij het probleem in de vingers heeft, gaat hij verder met zijn werk en in 1897-1898 neemt hij proeven met een tweede toestel.
Deze eerste zelfbewegende glijboot is – zo leert ons het artikel ‘Le Marquis de Lambert Constructeur du premier hydroglisseur’ - samengesteld uit twee paddelboten als een catamaran verbonden door middel van een chassis van metalen buizen. Dit chassis draagt aan beide zijden paddelbotendobbers, vier hellende samenkomende vlakken waarvan de invalshoek met het wateroppervlak bijgesteld kan worden. Een centraal platform draagt, vanaf de achterzijde bezien, de pilootstoel, een buisvormige stoomketel met branders op stookolie alsmede een in 1885 door Charles de Lambert gebouwde stoommotor met twee verticale cylinders. De motor haalt bij 600 toeren 8 pk en bij 800 omwentelingen per minuut 10 pk en drijft een voortstuwende onderwaterschroef aan.
In 1895 – hij is dan 30 jaar - haalt de glijboot bij proeven op de Seine bij Saint-Cloud een snelheid van 33 kilometer per uur. De oppervlakte van de acht hellende vlakken is ongeveer 5,60 m². Het totale gewicht van deze glijboot is ongeveer 300 kilo, inclusief piloot. De schroef heeft een diameter van 56 centimeter en een schroefomslag van 75 centimeter.
‘l’Aérophile’ Revue technique et pratique des locomotions aériennes
Augustus 1935
Afb. 5-1