INLEIDING
Tijdens een gezellig praatje in de zomer van 1999 met mijn goede vriend Gerard C.L. Martens komt “dat vliegtuig in Etten-Leur” ter sprake. Gerard herinnert zich glashelder dat hij, voor zover hij kan reconstrueren, in de zomer van 1949 als elfjarige jongen met zijn in 1893 geboren vader - in 1909 ooggetuige van de eerste gemotoriseerde vlucht in Nederland - na wellicht een artikel in de krant over de 40-jarige herdenking ervan, op de bagagedrager gezeten van Breda naar Etten-Leur fietst waarbij de gedenknaald danig indruk maakt.
Bij mijn prompte bezoek aan het luchtvaartmonument zie ik dat het is voorzien van twee gedenkplaten. Opvallend wordt alleen financier ‘H H HEERMA VAN VOSS’ genoemd en niet vlieger Charles graaf de Lambert; een Nederlands trekje….
Gerard C.L. Martens bij luchtvaartmonument te
Etten-Leur in weidse omgeving
zomer 1949
Plaquettes op luchtvaartmonument in Etten-Leur
vrijdag 29 oktober 1999
courtesy Gijs D. van Kooten, fotograaf
Ter plekke ervaar ik meteen een tweeledige uitdaging: Charles de Lambert alsnog het postuum eerbetoon geven dat hij zozeer verdient én daarnaast hem aan de vergetelheid onttrekken.
Na uitvoerige correspondentie met gemeente Etten-Leur wordt op vrijdag 27 juni 2008 mijn eerste uitdaging verwezenlijkt: bij de gedenknaald wordt het straatnaambord Graaf de Lambertplantsoen onthuld.
Het resultaat van mijn tweede uitdaging heeft lezer dezes onder ogen!