1909
Tijdens de gehele zomer van 1909 rent Charles de Lambert van het ene terrein naar het andere, zonder ophouden vliegend. Men vindt hem aldus terug, met name van 22 tot en met 29 augustus 1909 op een rechthoekig vlak terrein van tien kilometer in Bétheny bij Reims waar bij regen en wind de ‘Grande Semaine d’Aviation de la Champagne’ wordt gehouden, gesponsord door “grandes maisons qui font de la gloire de la Champagne et de la France” zoals Maison Bollinger, Maison Mumm en Maison Pommery. Het is een mijlpaal in de geschiedenis van de zwaarder-dan-lucht vluchten: de eerste internationale vliegshow in zijn soort met eenentwintig deelnemers onder wie Blériot, Curtiss (de V.S. vertegenwoordigend), Delagrange, Farman, kapitein Ferber (wegens militaire regels altijd vliegend onder het pseudoniem de Rue), de Lambert, Latham, Lefebvre (die met zijn toestel nogal ‘halsbrekende toeren’ uithaalt en er de show mee steelt), Paulhan, Sommer en Tissandier. Op de slotdag zijn er maar liefst zo’n 250.000 toeschouwers die te zien krijgen dat de experimentele fase in de luchtvaart voorbij is! Wilbur en Orville Wright, die beiden in Europa zijn, slaan deelname aan zulk “amusement” af. Orville vliegt op 30 augustus 1909 in Berlijn op het Tempelhofer Feld voor het eerst boven Duits grondgebied.
Op zondag 22 augustus 1909 worden de toeschouwers getracteerd op het
ongekende zicht van negen toestellen die tegelijkertijd vliegen
poster van Ernest Montaut (1879-1909)
Afb. 7-22
De Lambert vliegt met zijn Wright-Ariel toestel voorbij de tijdwaarneming
de vlakte is afgezet met twintig kilometer palissade
25 augustus 1909
Afb. 7-23
Draaiing van een Wright toestel tijdens de vliegwedstrijd in Bétheny
planken beschermen de menigte tegen modder
Afb. 7-24
Charles de Lambert bereikt de snelheid van 60,521 km/u (5e plaats eindklassement snelheidsprijs) na op donderdag 26 augustus 1909 op een gesloten circuit 116 kilometer te hebben afgelegd in de tijd van 1 uur 55 min., waarmee hij 4e wordt in de ‘Grand Prix de la Champagne Distance Prize’.
Eindelijk is daar de officiële erkenning wanneer op 7 oktober 1909 op voorstel van de ‘l’Aéro-Club de France Commission Sportive Aéronautique’ hem het brevet van piloot-vlieger wordt toegekend. Zijn brevet draagt nummer 8. Paul Tissandier zal weinig later brevet nummer 13 ontvangen dat, ongetwijfeld vanwege bijgeloof van de mensen van de lucht, later zal worden omgezet in brevet nummer 10bis!
Op het 10 januari 1909 in Viry-Châtillon (in de omgeving van Parijs) geopende 1e georganiseerde vliegterrein ter wereld van Port-Aviation (Juvisy-sur-Orge) – geëxploiteerd door Société ARIEL - vindt van donderdag 3 tot en met donderdag 21 oktober 1909 de ‘Grande Quinzaine de l’Aviation de Paris’ plaats. Charles graaf de Lambert zoekt werkelijke sportieve revanche, zonder enige geldelijke beloning, na zijn mislukking van het Kanaal en behaalt er bijna alle prijzen.
Port-Aviation ‘Grande Quinzaine de l’Aviation de Paris’, eerste gedeelte,
het vliegtuig van meneer de graaf de LAMBERT in zicht voor de tribunes
C. Malcuit, fotograaf-uitgever Parijs
Afb. 7-25
Ter afsluiting van het eerste gedeelte van het officiële programma vindt op maandag 18 oktober 1909 ’s-avonds in Hotel Continental het banket van de vliegers plaats. Graaf de Lambert laat vooraf in het diepste geheim zijn ‘Wright Flyer’ heel speciaal door zijn werktuigkundige in orde brengen. Alleen een bevriende journalist, Paul Rousseau ( ook tijdens de ‘Grande Semaine d’Aviation de la Champagne’ in functie als “commissaire sportif dont la compétence est reconnue par tous les sportmen”!), die de tijdwaarneming voor zijn rekening moet nemen, weet er van. Er is alleen maar het verrassingseffect dat de markies aldus wil bereiken, hij is terecht bang voor een verbod de hoofdstad over te vliegen dat hem door de hoofdcommissaris van politie opgelegd zou kunnen worden: men moet het idee koesteren dat de bastions en de stadsmuur die Parijs omgeven, onoverschrijdbaar zijn…
En hij stijgt om 16:37 uur van Port Aviation op, waagt zich boven de stenen oceaan van Parijs, vliegt tot aan de Eiffeltoren, draait er op een hoogte van ongeveer 400 meter omheen en keert terug naar zijn vertrekpunt in Port Aviation waar hij, na een vlucht van 48 kilometer, in 49 minuten en 39 seconden weer landt.
Op 18 oktober 1909 tegen 5 uur in de avond zien bezoekers van de Eiffeltoren,
zo’n twintig jaar na de inhuldiging ervan, met verbazing een vliegtuig aan de
horizon verschijnen, boven Champs de Mars, het is graaf de LAMBERT die
juist vanaf Port-Aviation ontsnapt is om rond de Eiffeltoren te vliegen, 450
meter boven de grond, en terug te keren in Juvisy
ND foto
Afb. 7-26
Hoewel een eerste telefoongesprek om 17:10 uur gevoerd vanuit de Avenue du Maine en vervolgens een tweede om 17:20 uur, Juvisy hebben gewaarschuwd dat een toestel boven Parijs vliegt en Place Saint-Michel passeert in de richting van Port-Aviation, kan bijna niemand het geloven, de menigte hapt naar adem en stormt in een golf van vervoering naar het toestel van Charles de Lambert als het aan de zoom van het terrein verschijnt. Gabriel Voisin, in 1906 samen met zijn broer oprichter van de eerste luchtvaartonderneming ter wereld Les Frères Voisin, bevindt zich in Rungis op het moment van de heldendaad. Hij herinnert zich heel sterk verrast te zijn, het hoofd opgeheven te hebben bij het horen van het snorrend geluid van een motor in de lucht en, vol ongeloof, de tweedekker op een hoogte van zo’n honderd meter te hebben aanschouwd.