Meeting d'Aviation

Onder andere met het voornemen per vliegtuig het Kanaal over te steken, wilt de Lambert in La Napoule het aantal van zijn vluchten verhogen. Ook in mei 1909 is hij er aktief.Van 27 maart tot en met 3 april 1910 vindt in La Napoule een Meeting d’Aviation plaats.

Afb. 7-10 

 

Wilbur Wright slaat zijn vleugels verder in Europa uit. Met zus Katharine en broer Orville vanaf 1 april 1909 in de Eeuwige Stad verblijvend (Charles de Lambert schreef ook hierover in voorgaande brief van 29 april 1909) verzorgt hij van 15 tot en met 27 april 1909  voor rekening van een, op aansporing van bandenfabrikant Pirelli geformeerde combinatie waarin ook de regering participeert, demonstraties op de vlakte van Centocelle buiten Rome. Hij leidt er luitenant marine-officier Mario Calderara (1879–1944), in 1905 in correspondentie getreden met de Wrights en de eerste Italiaanse piloot, en luitenant Umberto Savoja van het leger tot vlieger op. Bijzonder is dat Wilbur op 24 april 1909, als eerste ter wereld, een man met een filmapparaat meeneemt, die beelden maakt. Eind april 1909 vertrekt Wilbur Wright en Calderara gaat, met dagelijkse vluchten, verder met zijn training. Op 6 mei 1909 stort hij neer en wordt ernstig gewond.


Uitbeelding van de crash van Mario Calderara op Centocelle
La Tribuna illustrata
zondag 16 mei 1909
Afb. 7-11

 

Bij alle gebeurtenissen in de lucht geeft een uiterst summier tijdsbeeld over 1909 verder aan dat in januari in Nederland de eerste elfstedentocht wordt gereden terwijl eveneens in die maand de expeditie van Ernest Shackleton de magnetische zuidpool bereikt. Naar verluidt wordt op 6 april 1909 de noordpool bereikt door Amerikaan Robert Peary.

Alle ontwikkelingen op luchtvaartgebied hebben de volle aandacht van de heer Sybrand Casparus Jan Heerma van Voss, een vermogend suikerindustrieel woonachtig in Leur, Nederland. Bij gelegenheid van het 40-jarig bestaan van zijn suikerfabriek besluit hij niet een wielerwedstrijd te organiseren, gebruik in de mode in die tijd, maar zijn werknemers en het dorp Etten en Leur liever ‘iets bijzonders’ aan te bieden: het schouwspel van een gemotoriseerd vliegtuig in volle vlucht, een demonstratie die men voor de eerste maal in Nederland zal zien. Na zeer moeizame onderhandelingen met impresario’s is het uiteindelijk luchtvaartpionier Charles graaf de Lambert die naar Etten en Leur komt.

Zondag 27 juni 1909 is de grote dag. Van heinde en verre komen tienduizenden mensen met fietsen, karren, extra trams, te voet, enzovoorts enzovoorts naar de Klappenbergse Heide.

Topografische kaart druk 1900 schaal 1:25.000 van de Klappenbergse Heide en omgeving
vliegterrein lengte ca. 612 meter, breedte ca. 415 is aangeduid
landing bij stip
Afb. 7-12

 

De enorme menigte treft het niet want de hele dag regent het pijpenstelen. Het publiek dat het geduld begint te verliezen op het kletsnatte heideveld, voelt zich bedrogen! Uren later, het merendeel van de toeschouwers is al met een enorme sof naar huis gegaan, acht Charles de Lambert het weer, vooral de windrichting, gunstig genoeg een poging te wagen. Om 20:25 uur verheft zich zijn ‘Wright Flyer’ boven Nederlands grondgebied en legt meer dan een kilometer af met een vlucht die zo’n 3,5 minuut duurt. Een nationaal historische gebeurtenis heeft plaatsgevonden, de basis van de Nederlandse luchtvaart is gelegd.

Ansichtkaart zonder postzegel afgestempeld LEUR (N.B.) 5.5.16.
verzonden door een militair van het veldleger
uitgave C. Bruning   De Tulp Haarlem
Afb. 7-13

 

Dinsdag 11 oktober 2005
Luchtvaartmonument in Etten-Leur
Courtesy Gijs D. van Kooten, fotograaf
Afb. 7-14