CHARLES DE LAMBERT DE LUCHTVAARTPIONIER

Charles de Lambert is de mens met twee facetten geweest, de bewonderaar van twee elementen, het water en de lucht.

Enige tijd interesseert hij zich in zweefvliegtuigen, correspondeert met Otto Lilienthal in 1894, schaft voor tweeduizend Franse francs een van zijn machines aan die hij stalt bij Versailles waar hij in die tijd woont met zijn jonge vrouw en zijn moeder. Hij maakt er weinig gebruik van en laat het uiteenvallen. Hij is niet overtuigd van de toekomst van deze methode.

Otto Lilienthal deelt graaf de Lambert verzending van een besteld
zweefvliegtuig mee
Afb. 7-1

 

Het voorafgaande jaar heeft hij verscheidene proefnemingen uitgevoerd met de bijna 3300 kilo wegende en van een stoommachine voorziene meerdekker van wapenfabrikant Hiram Maxim die zich verplaatst over de afstand van een mijl tussen twee rails. Ook test hij het toestel ontworpen door de, ook in de aanvang van Hoofdstuk 5 genoemde, Engelse uitvinder Horatio Frederick Philipps.

Ongetwijfeld komt hij tot de conclusie dat die apparaten nog verre van voldoen want gedurende vijftien jaar is hij er niet meer actief in geïnteresseerd. Feitelijk is het eerst in 1908 en met name tijdens zijn eerste vliegles op de legerplaats ‘Camp d’Auvours’ te Le Mans op 28 oktober 1908 dat zijn korte – vijf jaar – maar schitterende luchtvaartcarrière begint.

Begin januari 1909 is de door Wilbur Wright getekende hangar op de heidevlakte van Pont-Long klaar om in Pau de eerste vliegschool ter wereld te ontvangen. De eerste leerlingen piloot-vlieger zijn de 43-jarige aristocraat Charles graaf de Lambert (1e piloot), ballonvaarder Paul Tissandier (piloot) en, speciaal gezonden door het Ministerie van Oorlog, kapitein Paul-Nicolas Lucas-Girardville.

 

 

Gedenktekens in Pau
maandag 5 september 2005
Afb. 7-2
Afb. 7-3
Afb. 7-4

 

Orville Wright is inmiddels van zijn op 17 september 1908 in Fort Meyer opgelopen zware kwetsuren hersteld. Samen met zus Katharine (19/8/1874 - 3/3/1929), komt hij op 17 januari 1909 met vijf uur vertraging per trein in Pau aan. Broers en zus zijn gelukkig herenigd zij het dat Katharine en Orville onderweg aan een catastrofe ontsnappen want in Puyoo ontspoort hun trein met twee doden en negen gewonden als gevolg…

Maandag 15 februari 1909
Charles graaf de Lambert bij de start van zijn eerste vlucht op de vliegschool in Pau
Afb. 7-5